Böcker och lektionsmaterial till minne av förintelsens offer ~ 27 januari

Bild
“Alla människor har samma värde. Alla har rätt att leva sitt liv. Därför får vi aldrig glömma förintelsen.” Den 27 januari 1945 var den dag som lägerfångarna i Auschwitz befriades. Det vill säga de få som lyckades överleva detta grymma dödsläger. Därför har denna dag valts som minnesdag för förintelsens offer. Det är, som sagt, ett oerhört viktigt att lyfta fram några barn- och ungdomsböcker som beskriver verkligheten för en jude i en värld där de hatas som pesten. Böcker som borde läsas av varje förintelse-förnekare som existerar, av varje tonåring som tvivlar, av varje människa helt enkelt.
Att undervisa om Förintelsen handlar om att undervisa om mänskliga beteenden, strukturer, historia, samhällskunskap och mycket, mycket mer.”

Bild
Bild

Hoppas att jag ska kunna anförtro dig allt, så som jag hittills inte kunnat anförtro mig åt någon…

Så inleder Anne Frank sin dagbok 12 juni 1942. Anne låtsas att dagboken, som får namnet Kitty, är en förtrogen väninna till vilken hon kan anförtro just allt. Till en början skriver hon bara för sin egen skull, men efter en radiosändning under våren 1944 där utbildningsministern uppmanar till att samla in alla vittnesbörd från den tyska ockupationen, bestämmer hon sig för att hon vill publicera sin dagbok efter kriget.

Anne Frank föddes den 12 juni 1929. Sommaren 1942 gick hon och hennes familj under jorden i ett hemligt annex till hennes fars kontorsbyggnad på flykt undan nazisterna. Anne var då tretton år och i dagboken får vi följa hennes utveckling till ung kvinna och skarpögd iakttagare av den mänskliga naturen.Hennes anteckningar slutar ganska abrupt 1 augusti 1944 då avslöjades gömstället. Anne Frank dog av fläcktyfus i Bergen – Belsen tre månader före sin sextonårsdag, bara en dryg månad innan koncentrationslägret befriades av brittiska trupper.
I denna utgåva av Anne Franks dagbok återfinns dagboksanteckningar som tidigare lyfts ut av Annes far, Otto Frank. Dessa textställen utgör drygt trettio procent av boken och understryker att Anne först och främst var en tonårsflicka och en människa – inte en symbol.

Här kan ni ta del av den enskilda bokrecensionen till Anne Franks dagbok.

Till boken igår även handledning.

Bild
Drama för unga via Sveriges Radio har skapat en dramatisering baserat på Anne Franks dagbok som är på fem avsnitt. Där jag har samla ett dokument med alla nedladdade avsnitt tillsammans med läsförståelsefrågor framtagna av mig och drama för unga samt en lärarhandledning.
Bild
I boken ”Fakta om Anne Frank” får du veta hur hennes korta liv såg ut. Den här boken berättar om barndomen och hennes tid som gömd för att komma undan nazisterna, och vad som hände sedan de upptäcktes och fängslades.Boken handlar om Anne Frank, en ung judinna och hennes upplevelser i Nederländerna under andra världskriget. Hon blev känd för att hon skrev dagbok om vad som hände henne under kriget. När Nederländerna ockuperades av tyskarna, gömde Anne och hennes familj sig i en lägenhet. Där levde de i några år, men en dag blev de upptäckta. 

Denna information är uppdelad som lättläst fakta i olika stycken om Annes liv samt lättare information om andra världskriget och förföljelsen av judar. Om det uppstår svåra ord i texten så förklaras de i en tydlig faktaruta. Boken har även flera svartvita fotografier som återspeglar Annes liv.

Det här är en passade bok att använda i undervisningen från åk 4, när man ska arbeta om andra världskriget och förintelsen, då den är en kort, lättläst och inte fullt så skrämmande bok om en ung persons upplever under andra världskriget och där det även ingår färdig arbetsmaterial till lärare som till elever.

Bild
Saras vingar är en italiensk bilderbok om Förintelsen där vi får ta del av ett möte mellan en flicka och en rödhake, en ömsint historia om vänskap och om andra världskrigets mörka år som slutar med suset av vingslag.

En berättelse för att inte glömma.

Bild

Om du som lärare vill läsa Saras vingar högt i din klass (passar i årskurs 3-9) vill vi tipsa om några diskussionsfrågor att utgå ifrån efter läsningen. Högläsningen bör ske så att alla åhörare ser bilderna samtidigt som de får texten läst för sig. Det finns även en lärarhandledning till Saras vingar sim riktar sig till åk 4 – 6.

Bild

När nioårige Bruno kommer hem en dag upptäcker han att alla hans saker håller på att packas i lådor. Hans pappa, kommendanten, har blivit befordrad och hela familjen måste flytta till ett annat hus långt borta, där det inte finns någon att leka med och inget att göra. Det är dystert och tråkigt på det nya stället och Bruno och hans storasyster vantrivs.
Utanför huset finns ett taggtrådsstängsel, som sträcker sig så långt ögat kan nå och på andra sidan stängslet bor märkliga människor i randiga kläder. Det verkar inte vara särskilt trevligt på andra sidan, men Bruno, som drömmer om att bli upptäckare, bestämmer sig för att ta reda på mer om de underliga människorna bakom stängslet. Det är så han lär känna den jämnåriga pojken Schmuel, och äntligen får en vän att leka med. En vänskap som får katastrofala följder.Gripande om förintelsen i Auschwitz, sedd genom en nioårig pojkes ögon.

Jag har skapat diskussionsfrågor till boken.

Bild
“Vi kommer snart hem igen” är en gripande, berörande och viktig berättelse i serieformat i den gestaltas sex människors vittnesmål om Förintelsen. Här berättar de om sina liv hur det var, vad som hände dem och deras familjer. Vad de kände. Hur de överlevde. Vad de förlorade. De berättar om svält, förlust, missad skolgång, familjer som slits isär och första mötet med Sverige och hur man fortsätter leva, trots allt.Här kan ni ta del av den längre bokrecensionen. Till boken ingår en gratis lärarhandledning.

Bild

I fiendens skugga är en historiska berättelser som är en romantisk och spännande bok som utspelar sig i 1940-talets dramatiska krigstid. Det är en lättlästa kapitelbok som är perfekt att läsas av ungdomar på mellanstadiet och högstadiet för ökad insikt om andra världskriget. Här kan du ta del av hela recensionen inklusive den tillhörande lärarhandledningen. 

Bild

Svarta rosorna är fartfyllda, spännande och verklighetsbaserad berättelser som ger läsarna en chans att lära sig en hel del om hur det kunde se ut i Sverige under andra världskriget. Här byggs ett krigsäventyr som inte pågår i en fantasivärld utan en historisk fantasy med återspegling hur det kunnat vara. Här kan du ta del av den fullständiga recensionen.

Bild
Sofia Z-4515 är ett seriealbum om romer under Förintelsen och berättar om Sofia Taikons upplevelser från 2:a världskriget. Sofia var bara åtta år när hon fördes till koncentrationslägret i Auschwitz-Birkenau. Fångnumret, Z-4515, tatuerades på hennes arm. När kriget tog slut kom hon till Sverige med hjälp av Röda Korset. Då var hon fjorton år och helt ensam. Seriedelen vänder sig direkt till elever i årskurs 4–9, Boken innehåller också en kort faktabeskrivning om perioden 1933–1945.
Sofia Z-4515 som e-bok och pdf Ladda ner seriealbumet kostnadsfritt i iBooks Store för läsning på iPad/mac eller som pdf längre ner på sidan.
Till e-boken finns en lärarhandledning med kopplingar till kursplaner och centralt innehåll. Och förslag på olika sätt att arbeta med seriealbumet i klassrummet.
Till seriealbumet finns en lärarhandledning, lektionsupplägg, fakta och fördjupning med kopplingar till kursplaner och centralt innehåll och förslag på olika sätt att arbeta med seriealbumet i klassrummet.
​Ta del av bokrecensioner och boktips av boken “Saras vingar”, “Anne Franks dagbok”, “Davids stjärna” samt “Pojken i randig pyjamas” i ett tidigare blogginlägg “Böcker om förintelsens offer”
Bild

Länk till bokaffisch.

Bild

Länk till bokaffisch.

Länk till bokaffisch.

Här har jag skapat en kort informations film om Förintelsens offer och händelse. 

Under min Youtube videon har jag mer informativ text kring andra världskriget och förintelsens offer.

​En virtuell möjlighet att besöka Auschwitz 

Här kan ni ta del av en virtuell möjlighet att besöka Auschwitz för den som tar upp det i sin undervisning. Över 200 ställen, vittnesmål, dokument och objekt att ta del av. En utgångspunkt för många samtal och kopplingar till Tex för flippat klassrum.
Bild
Andra Världskriget – historiens blodigaste krig

Historierummet med tema andra världskriget är en dramaserie på fyra avsnitt från Barnenradion som riktar sig till 9 – 13 år.

*Avsnitten kan upplevas som skrämmande, därför kan det vara bra att yngre barn lyssnar tillsammans med en vuxen.

Tema andra världskriget. I sex år rasade andra världskriget och kostade flera miljoner människoliv. Men hur kunde det hända? Vad var det som fick nästan hela världen att bli indraget i historiens blodigaste krig?

Här finns alla nedladdade avsnitt.

Bild
Moritz Minnen 
I våras dog Calles morfar Moritz när han var 88 år. Sen hittades ett antal gammalmodiga kassettband. ”Till Calle” stod det på dem.
I 6 avsnitt som är alla 15 min långa får vi ta del av Moriz berättelse ifrån Sveriges barnradio.

OBS! Även om dramatiseringen riktar sig till unga mellan 9 – 12 år så kan den upplevas som otäck. Ha gärna en vuxen i närheten när du lyssnar!
Calles gamle morfar Moritz dör och lämnar efter sig ett antal gammalmodiga kassetband. ”Till Calle” står det på dem. Men Calle lyssnar inte på banden. I flera månader står morfars antika bandspelare bredvid Calles säng. Varje gång pojken vänder huvudet åt det hållet tänker han på morfar.

Det är så typiskt Moritz att hänga sig kvar till och med efter döden och ge stackars Calle dåligt samvete.
Men en dag börjar Calle lyssna. Morfar berättar om sitt liv, om det hemska kriget, om allt som hände honom i lägren, så att Calle har det som minne för framtiden.
Och Calle tänker inte gå omkring hela livet och hålla allt för sig själv, som morfar gjorde. Calle tänker berätta för alla som orkar höra. Berätta för dig.

Här kan du ta del av de färdig nedladdat avsnitten Calles morfar Moritz berättelse om sina minnen från andra världskriget.

Bild

Hur var det att växa upp i ett Europa som var influerat av nazismen?

I 6 korta tecknade filmer berättar överlevande
Arek Herch, Ruth Rogoff, Trude Silman, Heinz Skyte, Martin Kapel och Suzanne Rappaport-Ripton från andra världskrigets koncentrationsläger om minnen av Här får vi möta olika barns upplevelser av flyktförsök, motstånd och koncentrationsläger under andra världskriget.

Varje film avslutas med kort textad information. Därefter är de korta intervju med berättaren som vuxen. Vad hände med dem efter koncentrationslägren?

Filmerna riktar sig till elever från ca åk 4, dock är dokumentären på engelska med svensk textning så hör förståelsen i engelskan behöver vara bra samt att eleverna behöver hinna med att läsa den svenska textade översättningen.

Tänk på att dokumentären kan öppna upp för diskussion och frågor och det kan vara bra om man berättar för föräldrarna innan man ska se dokumentären om eleverna går i åk 4.

Här kan ni ta del av den 50 min långa dokumentären.

Bild

Miniutställning: Anne Frank – “Om jag bara får vara mig själv”

Anne Frank – “Om jag bara får vara mig själv” är en miniutställning som du kan skriva ut och sätta upp, för att visa på t. ex. ditt bibliotek eller din skola i samband med Förintelsens minnesdag den 27 januari. Då utställningen är ett samarbete med Anne Frank House i Nederländerna är användningen begränsad: den får endast visas inom Sverige och endast till och med år 2020.
Utställningen har sin utgångspunkt i Anne Franks liv och utforskar teman som identitet, fördomar och synen på den andre. I levande historias minnesdag kalendarium finner du material du kan ladda ner och visa upp som en utställning, så vi tillsammans kan hjälpas åt att sprida information och uppmärksamma Förintelsens minnesdag.  

På levande historias hemsida finns även flera andra miniutställningar du kan ladda ner, som ”Aldrig mer! Om folkmord”, ”Aktion T4-människosynen i Nazityskland”, ” Romer under förintelse”, ”70 år sedan befrielse” ”Fakta och levnadsöden från Förintelsen, Rwanda och Srebrenica” och ” Om Raoul Wallenberg: För mig finns inget annat val”.

Här finns en pdf fil från Sli med förslag på filmer kring förintelsen.
Bild
Här kan ditt bibliotek eller skola skriva ut Forum för levande historias miniutställning Jag kom ensam – Judiska flyktingbarn i Sverige.
Miniutställningen har tagits fram i samband med Förintelsens minnesdag den 27 januari.
“Jag kom ensam – Judiska flyktingbarn i Sverige” handlar om de ensamkommande tysk-judiska flyktingbarn som kom till vårt land under slutet av 1930-talet. Totalt räddades ungefär 500 barn till tryggheten i Sverige, men i många fall förlorade de i Förintelsen både sina föräldrar och syskon, som inte fick komma med.
Berättelserna fokuserar på ett antal barn i åldrarna två till sexton år och som kom ensamma till Sverige från olika delar av Tyskland och det införlivade Österrike.
Miniutställningen går att ladda ner som PDF och skriva ut för att kunna visas på skolor och bibliotek. Det ska även gå att kunna lyssna på texterna i den nedladdningsbara PDF:en via en audioguide och spela upp dem i mobilen.
Läs mer om och ladda ner Jag kom ensam – Judiska flyktingbarn i Sverige här.

Dela gärna detta inlägg:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *