Läsfrämjande bokaktiviteter för barn & unga!

*OBSERVERA: På den här sida finns det reklam för min egen verksamhet, med länkar till material som har en avgift, som går till egen verksamhet.

 

Alla privata bilder har jag fått godkänt av ägaren till bilderna att använda i detta inlägg, och som oftast försöker jag att hänvisa till orginalinlägget där jag lånade bilden.

 

Detta temainlägg uppdateras helatiden med nya tips på läsaktiviteter och lektionsmaterial.

LÄS DET SOM DU NJUTER AV!

Barnboksveckan firas i november efter läslovet (vecka 44) under barnboksveckan firar man även den nationella läsdagen på torsdagen under vecka 46 som är en nationell läsdag. Det arrangeras olika aktiviteter runt om i landet för att fira detta.

Världsbokdagen uppmärksammans den 23 april. Världsbokveckan firas under den 23 till 29 april. Högläsningsveckan firas vecka 

Läsa är ett viktigt inslag varje dag, här har jag samlat ett större blogginlägg tillhörande fakta om vikten av läsning för barns språkutveckling och en tydlig affisch. men visst är det fint att uppmärksamma läsningen extra ibland, förhoppningsvis mer än en gång per år! Jag tror att läsningen behöver lyftas ur så många perspektiv, att göra kopplingar till läsningen på olika sätt.

Jag har även ett större blogginlägg om Fördelar du får av att läsa. 

 

Där berättar jag mera om varför det är viktigt med läsning och dess olika fördelar samt vikten av att läsa olika genrer.

Där du även kan se mer av hur affischen Fördelar du får av att läsa är uppbyggd.

Här kan du få lite tips på hur du väcker dina barns läslust via affischen “Så väcker du ditt barns läslust” som kan användas i klassrummet, i skolbiblioteket eller under ett föräldramöte eller på annat allmänbildande sätt. 

 

Läskunnighet är en avgörande drivkraft för utveckling och grunden för allt lärande. Läs- och skrivkunnighet skapar en positiv spiral, där läskunniga föräldrar är mer benägna att sända sina barn till skolan och ge dem möjligheten till utbildning.

 

Via mitt Skolmagikonto kan du ta del av affischen.

Utifrån författarna Magnus Ljunggren och Helena Bross 10 tips för barn att få barn att läsa har jag skapat denna affisch, en affisch som passar för alla målgrupper och passar att smycka klassrummet, som skolbiblioteket samt att visa under ett föräldramöte.

De finns även möjligheten att ta del av dess fyra affischer som ett paket där möjligheten går att ta del av dessa olika läsmotiverande budskap utifrån forskning.

 

Dessa affischer är perfekta att använda vid föräldramöten, bifoga i veckobrev eller för att berika klassrum, skolbibliotek, allmänna bibliotek, grupprum och fritidsverksamhet!

 

Affischerna kan även laddas ner individuellt.

Affischerna finns även att ta del av på Engelska både att ladda ner separat och som i  en paket med alla fyra.

Lässtrategi Bokugglan!

Läsugglan

Läsförståelsen påverkar möjligheterna att tillägna sig kunskaper i alla skolämnen genom hela skoltiden. Redan under de första skolåren behöver eleverna få möjlighet att utveckla en djupare förståelse för olika typer av texter.

 

Detta kan göras med hjälp av ”Läsugglans” lässtrategi.

Elevernas läsförståelse kan utvecklas och förbättras för att bättre förstå texternas innehåll behöver de använda sig av olika lässtrategier.

 

Goda läsare använder automatiskt olika strategier för olika texter och sammanhang. 

 

Alla elever kan bli goda läsare genom att läsa mycket och träna på olika strategier. 

 

Med hjälp av Läsugglans lässtategi lär sig eleverna att förutspå, att ställa frågor och sammanfatta texten. 

 

Läsugglans lässtrategi gör att eleverna får en bättre läsförståelse och ökad läsglädje.

 

I detta häfte med affischer finns en framsida med Läsugglan, en affisch att sätta på klassdörren som visar att klassen arbetar med hjälp av Läsugglan, det finns en affisch som sammanfattar alla tre lässtrategier med tillhörande vägledning, dessa tre lässtrategier finns även på varsin affisch. 

 

Sammanlagt är det sex stycken affischer som passar för elever i hela grundskolan. 

 

*Lässtrategierna är hämtade från olika forskningsbaserade ställen som En läsande klass och fakta från Barbro Westerlund mm. Sedan har jag skrivit om, ändrat meningarna och lagt till. 

Goda läsares lässtrategier

Att bli en god läsare med bra läsförståelse påverkar möjligheterna att tillägna sig kunskaper i alla skolämnen genom hela skoltiden. Redan under de första skolåren behöver eleverna få möjlighet att utveckla en djupare förståelse för olika typer av texter.

 

Elevernas läsförståelse kan utvecklas för att bättre förstå texternas innehåll och då behöver de använda sig av olika lässtrategier.

Goda läsare använder automatiskt olika lässtrategier för olika texter och sammanhang. 

Läsundervisningen är inte bara något för yngre elever, utvecklingen måste fortsätta ända upp i gymnasiet.

 

Eleverna blir aldrig ”klara” med sin läsutveckling, de behöver stöd genom hela skolgången. Och det är inte bara i Svenskan som läsförståelsen krävs utan i alla skolämnen i alla åldrar.

Här kan ni ta del av sju olika lässtrategier i affischformat med kort tillhörande beskrivande text samt tillhörande bilstöd som riktar sig till alla åldrar från förskolan upp till gymnasiet och inom alla skolämnen. 

 

Goda läsares olika lässtrategierna är:

  • Förutspå

  • Ställa frågor

  • Göra kopplingar

  • Övervakar

  • Mellan raderna

  • Skapa inre bilder

  • Sammanfatta

  •  

*Lässtrategierna är hämtade från olika forskningsbaserade platser.

Här kan även ta del av de sju olika affischerna på engelska.

Här hittar du råd som bygger på de typiska stegen i barns språkutveckling och läsning. Kom ihåg att varje barn är unikt och att vissa kan behöva mer tid för att nå sin utveckling!
Här kan du läsa om betydelsen av läsning för barns språkutveckling.

Detta pedagogiska material som baserar sig på forskning riktar sig till föräldrar med barn från de yngsta småbarnen upp till 8 år och äldre och kan vara bra att sätta upp i klassrum och bibliotek samt att presenter på föräldramöten som att ge ut i veckobrev.

 

 

Materialet finns att ta del av både på Svenska som Engelska.

 

Via mitt temainlägg “Vikten av läsning för barns språkutveckling kan du läsa mer om fördelarna av läsning och högläsnings betydelse från låg ålder och uppåt.

Via min butik kan du ta del av dessa nio dokument med 100 stycken tips på läsfrämjande bok- och läsaktiviteter med tillhörande länkar.

Poppa elevernas läsning!

Varför inte börja med att poppa elevernas läsning med ett underhållande lästräningsmaterial.

 

Ett material för att motivera läsningen under lovet i klassrummet och i hemmet har Gullis lästips tagit fram detta lästräningsmaterial som jag kallar “Poppande läsning”.

 

Den enda moroten, eller jag menar popcorn är att använda sig av popcorn!

 

Lästränings materialet går att använda inom hela grundskolan, då det finns olika material som riktar sig till blandade åldrar.

Till detta material finns:

  • Popcornbeskrivning av materialet

  • Popcornstenciler

  • Popcornlåda att vika ihop

  • Popcornbox att sätta på väggen

  • Popcorn bingorutor

  • Popcornmeningar

  • Popcornberättelser

  • Popcornmeddelande att skicka hem under lovet

  • Popcornbokmärken

  • Popcornaffisch

 

Materialet går att köpa via min butik.

Vi mitt blogginlägg “Olika läsprojekt kan ni ta del av flera olika läsprojekt skapade av lärare och bibliotekarier.

Här erbjuds 21 PDF-bilder med informativ text som belyser fördelarna med läsning inom olika litterära genrer för barn och ungdomar.

Bilderna med den kortfattade faktatexten finns även att ladda ner på Engelska.

Boksamtalsfrågor

Syftet med boksmamtalskorten är att stärka läsförståelsen och få fler att förstå vikten av boksamtal. När man läser en bok är det viktigt att arbeta med det man har läst. Det går att bearbeta böcker på många sätt, det vanligaste är att skriva bokrecensioner, läslogg, presentera en bokpresentation på olika sätt eller göra en dramatiseringar.

Boksamtalsfrågorna är ett häfte fyllt med mer en 100 olika kort fyllda med olika pedagogiska bokfrågor som kan användas i samtal om böcker och i samband med bokläsning.

 

Frågorna går att använda till vilken bok som helst. Frågorna går att använda både om deltagarna har läst samma bok eller om de har läst olika böcker.

Här är några exempel på frågor:

 

  • Är det bilder i boken? Gillar du dem? Varför/varför inte?

  • Varför valde du just den här boken?

  • Vad tänkte du om boken innan du börjar läsa? Vad tycker du om boken nu?

  • ‘Vad tänkte du om boken innan du börjar läsa? Vad tycker du om boken nu?

  • Berätta om en sak du lärt dig av boken?

Boksamtalsfrågorna finns att köpa och ladda ner via min butik. 

Upptäck boktips på ett unikt och underhållande sätt!

I materialet Vilken sagofigur är jag”? Är ett läsmotiverande material som är speciellt utformat för för elever i åldern 6 till 9 år för att kunna ta del av flera olika boktips på ett underhållande och annorlunda sett. 

Det ger eleverna möjlighet att gissa vilken av de 26 olika barnbokskaraktärerna som döljer sig bakom presentationen av bokkaraktärerna. Som lärare kan du använda detta material för att introducera bokkaraktärerna och de tillhörande böckerna för din klass.

 

Syftet med denna läsaktivitet är att inspirera elever och lärare att tillsammans upptäcka nya böcker och tillhörande aktiviteter som passar både för individuell läsning och högläsning. Målet är att skapa ett engagerande läsmiljö där eleverna kan utforska olika böcker och ta del av roliga aktiviteter tillsammans.

Här kommer du att få tips på allt från bilderböcker, från första kapitelboken, spännande historier, böcker med historiska teman, deckare, spökhistorier, hästböcker och klassiska berättelser mm.

 

Alla dessa böcker är perfekta både för individuell läsning och för högläsning.

I detta läsmotiverande material, kallat Tipspromenaden – Vilken sagofigur är jag”, har läsinspiratören Gullis lästips utvecklat en speciell resurs för elever i åldern 6 till 9 år inom hela grundskolan.

”Tipspromenaden – Vilken sagofigur är jag?” är baserad på mitt gratismaterial ”Vilken sagofigur är jag”. Dock innehåller inte de materialet en tipspromenad. 

 

Tipspromenaden består av 26 frågor med olika svarsalternativ, och två svarstalonger och en sida med svar, precis som vid en vanlig tipspromenad.

 

Tipspromenaden är utformad för att uppmärksamma Världsbokdagen den 23 april, samt andra läsfrämjande temadagar och temaveckor.

 

Den består av 10 frågor som sätter fokus på läsning och böcker, vilket gör det till en engagerande aktivitet för alla bokälskare.

 

Tipspromenaden är perfekt för elever i åk 3 till åk 9.

Uppmuntra och engagera barnens läsintresse med en inspirerade läsutmaning!

 

Med hjälp av dessa tolv underhållande läsutmaningar kan elever från förskoleklass upp till åk 6 förhoppningsvis hitta läsglädjen.

Ladda ner denna läsutmaningschecklista via Gullis lästips butik.

Om man vill kunna läsa högt med inlevelse krävs det att man vågar utmana sig själv och känna till sina olika ”röster”. Att träna på både högläsning och att läsa med inlevelse med användning av olika röster är viktigt för många elever.

 

Genom att använda lärröster får eleverna öva sig på att läsa på olika sätt, med olika röster. 

 

Med hjälp av olika uppdragskort är det ofta lättare för eleverna att utmana sig själva.

Här har jag skapat 30 olika aktivitetskort med olika läsröster., som ni kan ladda ner här.

 

Exempel på olika aktivitetskort:

  • Läs mer en högtidlig röst som om du tillhörde den kungliga familjen.

  • Läs som att du vore väldigt arg.

  • Läs (och agera) som att du är förkyld med täppt näsa genom att hålla för näsan.

Dessa aktivitetskort med olika läsröster går även att ta del av på Engelska.

Denna läsfrämjande aktivitet kallad ”Hitta en bok om…Biljetter” ger eleverna möjlighet att utforska olika genrer av fack- och skönlitteratur samt specifika böcker med hjälp av biljetterna ”Hitta en bok om”.

 

Aktiviteten är riktad till elever från årskurs 1 till 6 och består av fem sidor med totalt 40 biljetter.

 

Syftet är att uppmuntra eleverna att utforska biblioteket på ett roligt och motiverande sätt och hitta nya böcker att läsa.

Biljetterna går även att ladda ner separat på Engelska.

Bokaktiviteten ”Blinddeejt med en bok” är ett kortare läsprojekt som ska locka till läsning för nöjes skull.

 

Detta är en passande läsaktivitet att använda under vänliga veckan, samma vecka som alla hjärtans dag, den 14 februari, en dag som materialet givetvis passar extra bra till.

 

”Blinddejt med en bok” är en engagerande lektion som borde uppmuntra dina elever i ämnet läsning, där de förhoppningsvis hittar nya böcker, genrer och författare.

Med hjälp av bokaktiviteten ”Blinddejt med en bok” som är som ett kortare läsprojekt där varje elev får en biblioteksbok inslagen i brunt papper eller valfri enfärgat papper (kanske kärlekens färg) för att dölja sin identitet. Efter att eleverna fått en inträdesbiljett till sin ”blinddejt” får eleverna kommer in i rummet till sin plats där de finner sin mystiska bok att ha en ”blinddejt” med.

 

De läser boken i 15 minuter, diskuterar sedan med sin bordsgranne eller att du som lärare har en öppen diskussion med hela gruppen med stöd av de tillhörande frågorna.

 

Därefter får eleverna skriva en recension på tre A4 arbetsblad där de anger vad de tyckte om sin blinddejt och vilken typ av läsare de tror skulle gilla den mm.

Ibland räcker det med en bild för att sätta igång fantasin!

Här kan du ta del av 150 stycken olika inspirerade bildkort i materialet “Det var en gång… Sago- och berättarkort”.

 

Det är sex stycken kort på 25 olika blad. Till varje kort finns det ett motsvarande kort med en unik baksida, vilket gör att de kan användas på flera olika sätt. Korten är avsedda för barn från tre år och uppåt.

Boktips

Här nedan kan du se hur Östra skolan Öland och Superhjälparna har använt ramarna som boktips. Först har det satt bilden på bokens framsida och på baksidan har det en korta bokrecension.

Här har Superhjälparna skapat en frågelek om olika kända karaktärer från barnböcker som de sedan har i Östra skolan Ölands matsal. 

Bokburkar!

Skapa och presenter en bokrecension i en burk.

 

Tillsammans med en tillhörde nedskriven bokrecension kan eleverna skapa ett diorama i en burk med saker som representerar innehåll från boken som de sedan kan använda när de ska presentera sin bok muntligt för en klasskamrater.

 

Som här kan ni se hur åk 5 i Näslundskolan i Hallstahammar har skapat olika bokburkar.

Eller boktipsa som Ingelsta Skolbibliotek har gjort.

Skapa framsidan av din favoritbok!

Vad finns i din favoritbok?

Här har den engelska läraren för instagramkontot @art_nackyard tillsammans med sina elever skapat bokskpå av kartong där det fått möjligheten att skapa en av sina lästa böcker och inuti har de skapat kända händelser, miljöer och karaktärer i från boken-

Bookface

Skapa olika bookfaces med hjälp av olika böckers framsidor och elever som står bakom för att göra en roligare bild av bokens framsida. Här kan ni se hur eleverna i 5A på Ljungfalleskolan och deras skolbibliotek – @ljungfallenskolansbibliotek.

Bokomslag

Är framsidan på en bok viktig?

 

Låt eleverna skriva en spännande berättelse och designa egna bokomslag eller skapa framsidan av sin favoritbok.

 

Eleverna skapade dessa under ledning av @sonjaskreativakaos.

Bokbingo

Gör egna läsbingo via programmet ”Free bingo Cards” där man kan välja tema, svenska och lägga till bilder. 

 

Här nedan kan du ta del av några av mina olika bingo, vissa är skapade med Free bingo och andra med Canva. Dessa bingo innehåller olika teman som riktar sig till olika åldrar som finns både på svenska och engelska.

Skapa rörligt material som boktrailers och bokanimationer för att locka barnens lässugg. Själv har jag en en YouTube-kanal och Vimeo-konto, där man kan ta del av alla mina boktrailers och bokanimationer.

Tänk bara på att boktrailern inte bör vara längre en 1 minut för man orkar inte titta på mer och om man ska ladda upp den på Instagram så är det lättare med 1 min långa trailers men helst mindre tid.

 

Samt att det är bra att man har en thumbnail till Youtube filmen (det är den första bilden du ser när du ska titta på filmen,) Läs mer om thumbnails här.

 

*Observera att du behöver tillåtelse av bokförlag, författare och illustratör för att använda bokens bilder för att göra en boktrailer.

 

 

Samma sak behövs om du ska läsa högt från en bok och spela in och lägga ut på sociala medier.

Jag skapar även korta bokanimationer och marknadsföringstrailers. Något som lockar tittarnas ögon. 

Här kan ni ta del av fler bokanimationer via mitt Vimeo konto som du även kan prenumerara på.

Detta gör jag med författarens, alternativt illustratörens, bokförlaget eller företagets godkännande. 

Jag gör boktrailers och bokanimationer och marknadsföringstrailers till olika företag  efter beställning.

 

Dessa animationer gör jag i olika appar som Videoleap, Motionleap och Photoleap.

 

Lite längre ner på sidan kan ni se flera bokanimationer och få tips på appar som jag använder mig av.

Den första boktrailern är till första boken i trilogin boken “animationen är för första delen i trilogin “Mira Kvast och Tom Hatt” med boken “Mira Kvast och Tom Hatt – Trollkonstboken”

 

Och den första bokanimationen är till bokserien “Mysterierna i Sörbodane”.

Och den andra boken är den första delen i bokserien  “Eira Martell” med boken Eira Martell – Flickan av mörkret”.

Om man ska använda sig av musik till trailern som är utanför filmredigeringsverktyget så behöver du se till att det är gratis musik eller ljud. På YouTube egna YouTube studio finns musik och ljud att tillhandahålla. Det finns även royal free music att tillhandahålla via olika Youtube filmer, dock lite krångligare att ladda ner musiken som en Mp3 fil, något som du kan göra här och här.

Jag har som sagt en Youtube kanal där jag publicerar mina boktrailers, titta gärna in och få boktips, använd dem i utbildning och undervisningen, men glöm inte nämna att det är Gullis lästips som skapat dem, men framförallt glöm inte att prenumerera på min Youtube kanal så att du inte missar någon boktrailer.

Rösta på bästa boken!

Gör en röstningsomgång om vilken bok som klassen alternativt vad skolan tycker är bästa boken utifrån högläsningsböcker som man läst under terminen eller som är mest utlånade på skolans bibliotek genom att använda gamla mjölkkartonger som röstnings kartonger.

 

Här kan ni se hur Vallhallaskolan har gjort.

Man kan även låta eleverna rösta på vad det ansåg om de högläsningsböcker som man läst i klassen. På det sättet får du som lärare vägledning vad din klass gillar för typ av böcker och kan bygga dina kommande högläsningsbok val efter det.

 

Här har Pedagogtankar skapat en överskådlig lista på böcker, där eleverna har har möjlighet att på ett demokratiskt sätt rösta om sin favoritbok. 

 

Läraren låter eleverna krypa ihop som små stenar för att sedan kunna rösta utan att se vad ens klasskompisar röstar.

Här kan vi se hur Hölö skolbibliotek skapat en omröstning baserat på ”Don’t judge a book by it’s cover”. 

 

Eleverna fick lyssna på en kort högläsning av böcker som de inte fick se framsidan på, sedan fick de rösta på den bok som de gillade mest som de sedan högläste i klassen.

Här har Sandsbro skolbibliotek skapat en digitala utvärdering från skolans läsprojekt.

Utvärderingen för läsprojektet är utförlig för att fånga upp hur eleverna har upplevt läsåret, vad de känner att de har lärt sig, vilken genre och vilka böcker som varit bäst, vilket moment de har uppskattat mest och minst och övrigt.

Ute bibbla!

Det finns så många inspirerande tips att dela med sig av boktips. 

 

Som här tipsar Barnbokslandet förskolebarn med boktips på lagom nivå.  Med hjälp av handdockor för att locka till läsning och drama.

Barnen kan sedan gå fram till bordet när de själva vill, ensamma, med en kompis eller med en vuxen!

 

Genom att ha det på gården blir det dessutom tillgängligt för hela alla barn på förskolegården.

Barn från olika avdelningar kan träffas och gemensamt läsa/leka/dramatisera.

Här har Helenelunds skolbibliotek skapat ett utebibliotek under fina dagar på lunchrasten 

Läsa äger startade för att minska sommarlovstappet.

 

Mest tappar läs svaga de barnen i sin läsfärdighet. Gapet mellan de som har flyt i sin läsning och de som tycker läsning är svårt ökar när man kommer tillbaka efter sommarlovet.

 

• Lärare, fritidslärare
• Vårdnadshavare
• Folk- och skolbibliotekarier
• Feriepraktikanter som läsande förebilder

 

Vi behöver arbeta tillsammans flera yrkeskategorier för att ta vara på varandras kompetenser så att alla barn blir en självklar del i en läsande gemenskap.

 

Här kan du läsa mer om vart Läsa äger finns runt om Sverige.

 

 

I mitt temainlägg “Barn och ungdomsböcker som väcker läslusten i sommar” kan du läsa mer om fördelarna av att hålla igång läsningen under sommarlovet, vad som händer om man inte läser under ett sommarlov, samt boktips på olika barn och ungdomsböcker som passar för olika åldrar.

 

 

I mitt andra temainlägg “Fördelar du får av att läsa” kan du läsa mer om de olika fördelarna alla får av att läsa, där jag berättar närmare om de olika fördelarna med att läsa olika bok genrer.

Första gången jag hörde talas om projektet “Läsa äger” var under sommaren 2023 när Botkyrka kommun satsade på det och lätt kommunens ungdomar som var feriearbetare under sommarlovet fick möjligheten att högläsa för de yngre barnen, samt att det fixade ett utebibliotek under läsveckan på Banslättskolan i Tullinge.

Gullis lästips en läsande förebild och läsinpiratör. Med en breda kunskap är Ullis från Gullis lästips en värdefull resurs för alla boknördar som söker efter nya läsupplevelser. Jag anser att barnböcker är ett fönster till den magiska fantasin man hade som barn. Som vuxen tycker jag att det är viktigt att komma ihåg att ålderskategorin inte är en restriktion man måste hålla sig till. Jag älskar vuxenböcker såväl som barn- och ungdomsböcker. Men inget är så uppfriskande som den livliga och oskyldiga fantasin som i en barnbok. Mitt huvudsakliga fokus ligger på att ge bokrecensioner och boktips för barn- och ungdomsböcker, samt att främja läsning genom olika projekt och aktiviteter. Med andra ord, jag är en riktig boknörd! Här delar jag med mina olika boktips, läsfrämjande aktiviteter, lektionsmaterial, bokanimationer och videos samt lärarhandledningar.

Läsande förebilder!

Eller varför inte göra en flashmob där lärare och och pedagoger uppmärksammar läsningen och böcker på internationella läsdagen.

 

Lärarna, pedagoger och rektor går på en angiven tid ut på skolgården och läser tyst i varsin bok i ca 15 min.

 

Kul grej att göra för att uppmärksamma läsning och böcker!

Ha temat  “Just nu läser jag”  där alla på skolan, elever som mentorer och övrig personal har en bild på den bok de läser eller lyssnar på och sätter fast på klädesplagget.

 

Bokbilderna öppnar upp till diskussioner kring böckerna.

 

Här kan ni se hur Tullängsgymnasiets Bibliotek har gjort.

Tipsa om böcker på inspirerande sätt.

Skapa en boktrappa som   elever i Ytternäs skolan i Mariehamn har gjort under ett läs-och bildprojekt.

TILL VILKEN FIKTIV BOKVÄRLD VILL DU TA DIG TILL?

Böckerna kan kan ledda dig till oförglömliga fiktiva världar, till vilken bokvärld vill du ta dig till?

 

Med hjälp av dessa 60 olika vägskyltar som tar dig till en fiktiv bokvärld. Dessa kan användas för att smycka ditt skolbibliotek, hemmabibliotek så som jag har gjort, eller varför inte i klassrummet eller till utebibblan.

Dessa skyltar med litterära platser beskriver kända och mindre kända bokvärldar inom barn- och ungdomsböckernas olika bokvärldar.

Synliggöra på ett tydligt och överskådlighet sätt hur många böcker som eleverna lästs i klassen. På bokryggen skriver eleverna upp boktiteln och vem som läst boken. Här kan vi se hur lågstadieläraren Amelie Östergaard har gjort.

Här finns det olika varianter på bokryggar, sådana färglagda bokryggar som är på bilden och en med möjligheten att färglägga sina egna bokryggar som Kunskapsrummet har skapat och här har Fröken Sarah skapat bokryggar med tydligt utrymme för bokens titel, författare och vem som har läst boken.

Låt barnen skapa egna böcker med Book Creator.

 

Här kan ni se hur eleverna på Rosenlundsskolans grundsärskola i Jönköping skapat egna små sagor med Book creator  och hur läraren Mitt digiloga klassrum gått till väga.

Skapa korta digitala boktips och bokrecensioner som synligörs på en digital platform som en digital fotoram, skolans informations-tv. Här kan ni se hur Gullis lästips har skapat boktips i skolbiblioteket via en digital fotoram. 

Inspirerade läsprojekt!

Varför inte ha en Läsnatt, ett inspirerade läsprojekt som Ytternäs Hem och Skola och Ytternäs skola i Mariehamn har haft under några år.

 

Mariehamns skolor ordnar med läsnatt för lågstadiets barn med vårdnadshavare i skolan. Detta är ett mycket uppskattat och roligt evenemang med inbjudna gäster där fokus har varit på att läsa och hitta glädjen i litteratur för både liten som stor. I år blir det annorlunda, men det blir av.

Här har jag fått möjligheten att ta del av några underbart bilder från en Läsnatt #läsnatt2021 fast på hemmaplan.

 

Denna gång blev det en annorlunda övernattning i tvättstugan med en massa läsning.

 

Tidigare har tradition i Mariehamns grundskolor vart att en natt varje år att bjuda in barn från lågstadiet för att spendera en läsnatt i skolan. Barnen ska ha en förälder eller annan stödperson med sig.

 

Många gånger har de haft hela familjer med. Familjemedlemmarna dyker upp på fredagkvällen med en bokhög, liggunderlag, sovsäck, pannlampor (och extra batterier) och ett glatt humör.

 

Vanligtvis bjuder Hem och Skola på ett författarbesök under kvällen men även någon som läser en godnattsaga, spökhistorier, sagor mm. Läsarna har varit allt från föräldrar, bibliotekarier i skolan, IFK spelare, kända åländska personer, politiker, skådespelare, poliser, brandmän m.fl.

Detta ger chans för vuxna och barn att samlas kring litteratur en stund. De bjuds på kvällste alt frukost från hem och skola.

 

Vuxna och äldre barn fungerar som underbara förebilder för yngre barn som får se hur det går till när man blir riktigt “inne i en bok” och inte kan sluta läsa. En läsnatt går ut på att barnen, just denna kväll, får läsa så länge de vill. Just denna kväll säger ingen vuxen “Nu är det sent, dags att släcka”. När man får läsa hur länge man vill kan man hitta ”det lilla extra” som behövs för att få flyt i sin läsning.

Eller varför inte göra en läsutmaning med sina elever under sommarlovet som läraren Jenny från Edbolaskolan i Huddinge där hon utmanade sina elever att läsa minst 10 böcker under sommarlovet så får eleverna hälla en varsin hink vatten över fröken.

 

Liknade skulle säkert gå att göra under vinterlovet att de ska läsa minst antal böcker så får eleverna göra ice backet challence över sin lärara eller ha snöbolskrig mot varandra.

Här kan ni ta del av ett blogginlägg där jag tipsar om flera andra läsmotiverande läsprojekt.

Här kan du ta del av 21 bilder med informativ text om läsningens fördelar inom olika bokgenrer för barn och ungdomar.

21 PDF images with informative text are offered here that highlight the benefits of reading in various literary genres for children and young people.

Materialet finns även att ladda ner på engelska.

Hitta en bok på rätt läsnivå med Femfingertestet!

Som skolbibliotekarie blev jag ofta konfronterad med elever som ville låna böcker som var för svåra att läsa själva. Jag förstår deras önskan, det finns så många spännande böcker där ute! 

 

För att hjälpa eleverna att känna sig bekväma med beslutet och undvika att jag tog beslutet åt dem, använde jag mig av femfingertestet.

 

Testet går ut på att eleverna läser en slumpmässig sida ur den bok de är intresserade av, och sätter upp ett finger för varje ord som är svårt att läsa eller förstå.

Via nedladdningen kan ni ta del av två bilder och tillhörande bokmärken.

Bokbytardag!

Ha en “Bokbytardag” på hela skolan, så som Södervik skolan har haft.

 

Visste du om att stora bokbytardagen är den 16 maj!

 

Ta med bok/böcker och byt mot en annan bok/böcker. Så många böcker man lämnar in så många böcker får byta till sig. De böcker som blir över går till skolbiblioteket. Man kan även använda sig av bokbiljetter så att du som lärare vet hur många böcker varje elev har lämnat och ska få tillbaka.

 

Här har Nohlgrens Klassrum haft en bokbytardag  där Fröken Silver har skapat deras bokbiljetter.

 

Även 2 pedagoger har haft bokbytardag där de har använt sig av Emma Widegren författares bokbytarbiljetter.

 

Titta på youtubefilmen ”The Fantastic Flying Books of Mr Morris Lessmore” och låt eleverna diskutera efteråt.

Snipp, snapp slut, så var sagan inte slut!

Skriv egna slut på olika unika sagor där berättelserna avbryts när det är som allra mest spännande. Mitt i en mening. Det betyder att du kan komma på ditt eget slut. Låt fantasin leka fritt i en ovanlig och häftig läsresa.

 

Via Idus böcker ”Sagor utan slut” och ”Flera sagor utan slut” kan du ta del av 100 olika sagor.

 

Det finns många sätt att skapa ditt eget slut på också. Måla, skriv, skulptera, bygg eller något annat roligt. Allt du behöver är fantasi och fantasi är något alla har.

Skapa olika dramaövningar, lekar och underhållande dramaäventyr.

Med hjälpa av den pedagogiska boken ”Dramventyr i förskolan” kan pedagoger använda boken som ett flexibelt arbetsredskap och verktyg för att möta de unga barnen i deras fantasifulla världar.

 

Det finns även möjlighet för förskolor och annan pedagogisk verksamhet att beställa en digital workshop tillsammans med boken med hjälp av dramapedagogen Camilla Ekström.

 

Här kan ni ta del av den tillständiga bokrecensionen av boken. 

Barnbokskaraktärer

Börja med att arbeta med olika barnbokskaraktärer. Börja med att läsa böcker från olika barnboksförfattare och prata om det olika huvudpersonerna i de olika böckerna. Efter så kan eleverna måla av olika barnboksfigurer.

Nu är det dags att rulla fram och damma av de gamla OH projektorn och ruta upp saker med hjälp av projektorn.

 

 

Sätt upp stort papper där du brukar ha projektorduken och sätt igång. Här har Ann-Marie Ammie Toft på Noblaskolan i Löddeköping skapat några extra bokkompisar för att smycka korridoren.

Kanske kan ni ha ett Pippi Långstrump tema, för i under 2020 fyller Pippi Långstrump 75 år.

 

Här kan du ta del av massa Pippi materiel för att ha ett Pippi tema.

Vem kan motstå Pippi, världens starkaste tjej med fräknar och orange flätor som står rakt ut? Hon utmanar vuxna och är känd för sin livliga och fräcka personlighet.
Med detta Pippi-quiz kan du testa din kunskap om denna sprudlande karaktär!

 

Om du har läst böckerna eller sett filmerna om vår älskade och galna barnbokskaraktär Pippi, har du garanterat svaren på dessa frågor.

 

Här har jag skapat en Pippi  quiz som riktar sig till barn i hela grundskolan, den kan även fungera för barn mellan 4 till 6 år också om de får hjälp att läsa frågorna och svaren.

Pippi quizet innehåller sammanlagt 10 frågor med tillhörande facit och svarsmall. 

A.Lindgren tipspromenad innehåller 40 olika frågor om Astrid Lindgren och hennes liv, hennes litteratur och de olika bokkaraktärerna.

 

Här är några av frågorna:

•Vad innehåller Kuckelimuckmedicin?

•Vad är det Bertil säger för att bli lika liten som Nils Karlsson-Pyssling?

•Vad kallas det hemliga språket som de pratar i Mästerdetektiven Blomkvist?

•Vad heter hundarna i Allra käraste syster?

•Ungefär hur många böcker har Astrid Lindgren skrivit (bortsett från bilderböckerna)?

 

Tipspromenaden riktar sig till barn i Förskoleklass till barn i åk 6, den kan även fungera för yngre barn om de får hjälp att läsa samt för äldre elever om man exempelvis arbetar med tema Astrid Lindgren.

 

Varför inte ha ett Ronja Rövardotter tema, med tanke på att det var för 40 år sen första Ronja Rövardotter boken kom ut. 

 

Här kan du ta del av lite olika Ronja Rövardotter material kan ni läsa mer om Ronja Rövardotter.

Lys upp biblioteket eller klassrummet med positiva budskap från 10 olika barnbokskaraktärer.

Låt barnen skapa bokhögar med hjälp av färgpennor och bakgrunden med akvarellfärg, där eleverna sedan fick välja valfri barnbokskaraktär som de klippte ut och limmade fast över bokhögen. 

 

Ideéen kommer ifrån kontot @sonjaskreativakaos.

Man kan lyssna på Barnradions dramatisering av Mördarens apa som innehåller 10 avsnitt. Här finns alla avsnitt färdig nedladdade.

Till den dramatiseringen har jag skapat tillhörande lyssnarfrågor till varje avsnitt samt skrivuppgift kopplat till varje bokkaraktär.

 

Här kan ni ta del av den fullständiga bokrecensionen av Mördarens apa.

Eller lyssna på dramatiseringen av Siri och ishavspiraterna som är baserat på boken Ishavspiraterna.

Till den finns det hörförtåelsefrågor.  spel, ordflätor, djurfakta och massa annat roligt.

Här har jag samlat andra nedladdade avsnitt radiodramatiseringar från Barnens radio.

Ett alternativ är att ta texter från olika gamla böcker som man har till bakgrund som man sätter fast på svart pappersbakgrund.

 

Därefter skär man ut sago- och bokkaraktärer för att sedan “svampa” med svart färg över text bakgrunden så att det blir snygga schabloner.

 

Det går även att att göra samma sak men med kända barn- och ungdomsförfattare.

 

Ett annat alternativ är att ha samma bakgrund, sedan klipper man ut barn- och bokkaraktärer i färg och sätter fast med 3D stickers.

Här har Mitt digiloga klassrum skapat olika siluetter av olika moderna och äldre barnbokskaraktärer som Pippi Långstrump, Alfons Åberg; Lasse och Maja och Lisa aka Röda masken mfl. 

 

Till detta material finns det även författarporträtt.

 

Sätt upp de olika siluetterna av barnbokskaraktärer tillsammans med tillhörande författarfakta. Bakom varje siluett finns ett utdrag ur en av böckerna med respektive karaktär.

 

För varje dag kan man presentera författarna läsa en bok/del av bok på högläsningsstunden!

 

Här ovan kan ni se hur Sofias klass har använt dem i sin verksamhet, vimplarna kommer ifrån Fröken Anna.

Här har Östra skolan Öland och Superhjältarna skapat barnbokskaraktärerna och författarporträttet med hjälp av Mitt digiologa klassrums material. 

r är några av Astrid Lindgrens karaktärer. Korten klipps ut och blandas. Eleverna ska para ihop citat med rätt karaktär. Materialet är skapat av WidgitOnline.com av Mårtenskola.

Ge eleverna möjlighet att utforska olika bokgenrer inom fack- och skönlitteratur, samt specifika böcker, med hjälp av de 40 olika biljetterna "Hitta en bok om".
This reading promotion activity called ”Find a book about…” gives students the opportunity to explore different genres of non-fiction and fiction as well as specific books using ”Find a book about” tickets. The activity is aimed at students from grades 1 to 6 and consists of five pages with a total of 40 tickets. The aim is to encourage students to explore the library in a fun and motivating way and find new books to read.

Denna läsfrämjande aktivitet kallad ”Hitta en bok om…” ger eleverna möjlighet att utforska olika genrer av fack- och skönlitteratur samt specifika böcker med hjälp av biljetterna ”Hitta en bok om”. 

 

Aktiviteten är riktad till elever från årskurs 1 till 6 och består av fem sidor med totalt 40 biljetter. Syftet är att uppmuntra eleverna att utforska biblioteket på ett roligt och motiverande sätt och hitta nya böcker att läsa.

 

Materialet finns även att ladda ner på engelska.

Låt barn och mentorer klä ut sig till olika sagokaraktärer under en dag, kanske göra en bokparad.

 

Som här kan vi se en elev från Hultskolan i Göteborg klä ut sig som Röda masken i från bokserien Handbok för superhjältar.

 

Även lärare och pedagoger kan klä ut sig som Röda masken som här har Fröken Hajdus tillsammans med Fröken Silver som klätt ut sig som katten Findus.

 

Eller som Nohlgrens Klassrum som har klätt ut sig som Kusin vitamin.

 

Och lärare och pedagoger på Olandskolan i Alund som Ida Forsman har även uppmärksammat barnboksveckan och klätt ut sig till olika sagokaraktärer.

 

Eller att man klär ut sig efter olika barnbokskaraktärer efter ett speciellt boktema som här har School adventure of Sweden  tillsammans med andra lärare och pedagoger haft tema Pippi Långstrump.

 

Eller som när 2 pedagoger har haft Mumintrollen tema för att fira att Mumin som fyllde 75 år.

 

Här har bibliotekarien Isabell skapat en läcker bokhatt inför en hattparad.

Cecilia Wemgård har byggt sig en egen kostym till Världsbokdagen där hon blev ett av tomtebarnen från boken Tomtebobarnen.

Det fick många barn att fråga vad hon var och alla blev lika häpnade av att boken är 114 åt gammal i år.

 

Här har jag skapat två olika tipspromenader med tema barnboksfrågor.

Bokpromenaden är en tipspromenad med 10 frågor, svarsmallar och tillhörande facit som riktar sig till förskolebarn upp till åk 1.

 

Barnbokspromenaden finns på mitt Skolmagikonto.

Tipspromenaden med barnboksfrågor innehåller 20 frågor, svarsblanketter samt ett tillhörande facit som riktar sig till åk 1 till åk 6.

Tipspromenaden finns på mitt Skolmagikonto.

*Bilderna i mina Hayyr Potter materialet är köpta genom Etsy av olika försäljare. Målarbilderna kommer från sidan Kidsactivitis.com. Frågorna är hämtade från den engelska sidan Wizarding world, texten är hämtad från Canva och Onlineprinters.se

Första boken om Harry Potter kom ut år 1997!

 

Så måndagen den 26/6-17 kan vi fira Hogwarts tjugoårsdag. Och den 2 maj är det Harry Potter dagen.

 

I ett större Harry Potter tema kan ni ta del av pyssel tips, bokaktiviteter och mycket mer.

Här har jag skapat en Harry Potter tipspromenad med sammanlagt 20 frågor med flervals svar bestående av 1,X,2.

 

Till häftet finns även även tre stycken svarsblanketter samt tillhörande facit.

 

Harry Potter tipspromenaden finns att ladda ner här.

“Är du en Ravenclaw eller en Hufflepuff? Kanske tillhör du Gryffindor eller Slytherin? Gör Hogwarts testet och upptäck vilken elevhem du tillhör!

 

Vi kan inte alla vara i Gryffindor! Detta Harry Potter-test erkänner att vi alla har en del av Slytherin, Hufflepuff och Ravenclaw inom oss. Svara på dessa tio frågor för att ta reda på vilket av de fyra magiska Hogwarts-elevhem som sorteringshatten kommer att placera dig i!”

 

Jag har även skapat Ett “Harry Potter test – Vilket elevhem på Hogwarts tillhör du?”

 

Nedladdningen av materialet innehåller tio stycken frågor, samt tillhörande svar som förklarar närmare vad de olika elevhemmen står för och representerar. I slutet av materialet finns även möjligheten att ta del av nio stycken elevhemsskyltar som eleverna har möjlighet att färglägga beroende på vilket elevhem de tillhör.

 

Testet går att ladda ner av via min butik.

Jag har även skapat ett häftet med Harry Potter målarbilder som innehåller 14 stycken svartvita illustrationer att färglägga.

 

De första bilderna med ingår efter att eleverna avsluta Hogwarts-quizet med att färglägga de sköldar som representerar deras respektive elevhem.

Med appen eller programmet Comic life 3 kan man göra mycket, exempelvis för att både göra snygga recension bilder på böcker och dess karaktärer.

 

Se exempelbild på Pax bokaffischen  Jag har endast använt appen.

 

Jag har även skapat andra bokaffischer som du kan ta del av här.

Jag har även skapat en PAX tipspromenad med 20 frågor med svarsblanketter och tillhörande facit.

Finns att ladda ner gratis via min butik.

 

Pax-bokserien är skriven av Ingela Korsell, Åsa Larsson och illustrerad av Henrik Jonssonm, samt utgiven av Bonnier Carlsen.

 

Jag har fått godkänt av alla berörda parter att publicera denna Pax-tipspromenad.

Trailern har jag skapat med film appen Ripl

Här kan du läsa mer om den fängslande och spännande Pax bokserien där vi får läsa om olika naturväsen som kommer till liv i Mariefred. I det blogginlägget kan du även ta del av lärarhandledning och olika bokaktiviteter som att gå Pax vandring i Mariefred samt ta del av andra liknade böcker efter att man läst Pax böckerna.

Med hjälp av appen Canva har jag skapat en Halloweenfrågor med 17 frågor ämnat för barn i förskoleklass och för elever i åk 1. 

 

Här kan ni ta del av andra Halloweenmaterial som jag har skapat.

För att få mer liv till bild till exempelvis till ett boktips eller bokrecensionen och för att locka mera finns appen Lumyer och Werble, via Lumyer kan man kan lägga till tre effekter till själva bilden. Men man måste se till att bilden får till rätt storlek så att den passar in i Lumyer appen samt ha rätt storlek till Instagram. I Werble appen kan du lägga ner mycket mer effekter och få själva bilden att röra sig.

“Snöugglans segill” har jag skapat med hjälp av Werble appen och till trilogin Havsfolket har jag använt mig av Lumyer.

 

 

Här kan du läsa mer om boken Snöugglans sigill som är den sjunde och avslutande delen till Sagofallen-serien som är en jättebra fantasy serie med dolda budskap som passar perfekt för högläsning och flera av böckerna passar som klassuppsättning, här du kan läsa mer om serien Äventyren i Sagofallen.

 

 

Den andra bokanimationen är för bokenKarma och Jonar – Stendraken” som är den avslutade delen i hybridserien “Sagan om Glimeria”. Den fortsätta serien i “Karma och Jonar”  heter “Trollkarlens ö”.

 

Musik och ljudeffekter använder jag mig av Epedemic sound.

 

 

 

Den tredje animationen är för boken “Undergång”. som är ett hisnande, fartfylld och spännande äventyr där den nordiska folktron möter verkligheten i en oförglömlig berättelse.

Eller varför inte få en figur eller något annat att prata och blinka med hjälp av appen Animate anything  eller appen Chatterpix.

 

Här har jag animerat den lilla grisen Lisen i boken Lisens jul som du kan läsa mer om här.

För att få till den rätta bildstorlek använder jag mig av appen eller programmet Canva, där man kan finna flera gratis mallar för rätt ändamålet och du kan göra så mycket mer med Canva.

Med hjälp av appen Headline kan man göra mycket roliga saker, själv tipsade jag eleverna på skolan när skolbiblioteket var fyllt med nya böcker, eller som här tipsa om bilderboken Äventyrsgatan som du kan läsa mer om här.

Detta läsäventyr erbjuder en stimulerande utmaning för elever att utforska bokens innehåll och upptäcka viktiga insikter, samtidigt som de deltar i kreativa och aktiva läsprojekt.

Läsäventyret fungerar som en ingående bokrecension och kan tillämpas på vilken bok som helst, oavsett om eleverna har läst samma titel eller olika böcker.

Denna form av bokrecension är särskilt användbar när eleverna läser olika böcker som sina läsläxor.

Läsäventyret är anpassat för elever från årskurs 3 och uppåt och kan också vara till nytta för dem som har svenska som andra språk eller som upplever svårigheter med läsning och skrivning, inklusive dyslexi.

Materialet består av 16 sidor och erbjuder 30 varierande uppgifter som inkluderar både teoretiska och praktiska moment.  

Detta är en unik och kortfattad bokrecension som är utformad som en läcker bokbuffé med pizzatema.

 

Detta är en annorlunda och kortare slags bokrecension är utformad som en smarrig bokbuffé, anpassat för elever i årskurs 1 till 3.

 

Denna smarriga bokrecension finns att ta del av på både svenska och engelska.

Ha ett läsäventyr som är en läsutmaning för elever att kunna fördjupa sig i bokens text och hitta guldkorn och samtidigt delta i kreativa och aktiva läsutmaningar.

 

Läsäventyret är som en fördjupad bokrecensionen som kan användas till valfri bok.

 

Läsäventyret går att användas av elever från åk 3 till åk 6, men kan även användas av elever upp till åk 9 om eleverna har svenska som andra språk eller skriv- och lässvårigheter och dyslexi.

 

Detta läsutmaningshäfte är även bra att sätta i händerna hos eleverna som behöver få extra utmaning i sin läsande och skrivande och passar även som extrauppgift.

 

Häftet består av sammanlagt 16 sidor.

Låt barnen skriva en egen fantasifull saga!

Utmana eleverna i kreativt skrivande där de får möjligheten att skriva påhittade berättelser, men se till så att du som mentor inte stoppar deras kreativa berättelse, genom att välja ett ämne, låt dem komma på det själva.

 

Här nedan kan du ta del av av materialet “Kreativa skrivuppgifter” där du ger eleverna en kreativ start på sina berättelser med hjälp av 16 inspirerande skrivuppgifter. Dessa korta berättelser tar dem till okända platser där de får möjlighet att fortsätta handlingen och skapa sina egna slut. 

 

Du kan även ta del av ett material med vägledning med rätt “Berättarteknik” där eleverna får  vägledning genom skrivprocessen och tränar på att påbörja sitt skrivande med olika metoder. De övar också på hur en berättelse kan struktureras, inklusive inledning, händelseförlopp och avslutning, samt hur man skriver personbeskrivningar. Med rätt berättarteknik fungerar det som en röd tråd genom hela berättelsen.

 

Eleverna vägleds in i skrivandet med stöd av sex effektiva metoder för att bemästra rätt berättarteknik.

Fördelar vid högläsning!

När man läser högt för sitt barn uttalar man orden mer precist och tydligt än man gör i dagligt tal och barnen hör dig använda en annans ord, meningsbyggnad och språk. Det i sig kan hjälpa barnet i sin språkliga utveckling.

 

Barnet exponeras för nya ord och det berikar ordförrådet.Genom högläsning kan barnet ta del av berättelser och fakta som det annars inte har läsförmåga att inhämta själv. Som förälder kan du alltså hjälpa ditt barn att nå världar det ännu inte klarar nå själv.

 

Genom att barn inser att de genom att tolka bilder och bokstäver kan få uppleva saker på egen hand väcks lusten att lära sig konsten att läsa. De flesta barn är väldigt fascinerade av läsningens mysterium.

Barnet övar upp sin koncentration och uppmärksamhet när det lyssnar till högläsning. På kuppen lär de sig hur en berättelse är uppbyggd med en början, en handling och ett slut.

 

De inre bilderna och föreställningarna blir fler och man kan abstrahera fler och fler saker och berätta om sina upplevelser och förstå andras situationer.

Fortsätt med högläsningen långt upp i åldrarna! Barn behöver få känna glädjen i att klara av enkla böcker själva, men för att växa som läsare behöver de samtidigt ha språk- och innehållsmässiga utmaningar.

 

När barnet har ett hyggligt eget flyt i läsningen kan man växel läsa och läsa varannan sida (el vartannat stycke) för att både få högläsningens fördelar och få barnet att träna på att läsa högt själv. Uppmana barnet att försöka hänga med i texten när du läser och ta vid när du pausar.

Ordförrådet byggs som en snöboll – ju fler ord man har desto fler plockar man upp på vägen.

 

Här har jag samlat högläsningstips för förskolebarn, förskoleklassbarn,lågstadietmellanstadiet och högstadiet alla bokrecensioner som passar som jag anser passar som högläsningsböcker. 

Ett annat råd är att som skolbibliotekarie eller bibliotekarie tipsa lärare och föräldrar om olika passande högläsningsböcker genom att klistra fast en tydlig bild på bokens rygg eller framsida på passande högläsningsböcker. Eurobib har ett passande klistermärke.

Ett annat tips är att klistra in en QR kod på baksidan av boken eller inne i boken som går till bokens tillhörande lärarhandledning, eventuella bokaktiviteter eller liknande. Här kan ni hitta lärarhandledningar, boktrailersoch här har jag samlat olika bokaktiviteter, eller lägga till andra böcker i bokserien.

 

Med hjälp av appen Cloud QR finns en stor möjlighet till att skapa egna qr koder från olika sorters media, som bilder, ljud, video, dokument, bildspel och text, du kan även färglägga, döp om och förhandsgranska dina QR-koder. Det finns även en app som heter Aurasma appen.

Skapa bokmärken

Gör egna glassiga glassar som bokmärken. Det som behövd är två kopior av denna mall och en gammal glasspinne som man limmar fast emellan mallarna efter att målat mallen. Vill man att det ska se ut som någon tagit en bit av glassen är det bara att klippa ut så de ser ut som det.

Perfekt bokmärke att ha till blivande sommarläsning.

Dessa häftiga bokmärken av eleverna själva. Eleverna ställer sig en och en i roliga och annorlunda ställningar liknande de på bilden nedan. Fotografera och skriv ut bilderna som ni sen laminerar och klipper ut efter personen därefter kan man sätta snören och gör som en tofs i ena änden som man kan tejpa fast på baksidan av bilden. Det är ingen som kan ta miste på vems bokmärke det är.

Här finns en beskrivning till hur man kan göra ett bokmärke som är ett som ett litet bokmonster som man sätter på sidan av bok bladet och här finns själva ritningen.

 

På sidan Krokotak kan ni hitta massa andra mallar till  bokmärken.

Här har lärare Angelica Agge Larsson skapat olika bokmärken efter elevernas önskemål. Här kan du ta del av dessa mallar.

Bokpoesi

Gör  bokpoesi och Black out dikter så som Backaskolans bibliotek i Lund har gjort. Läs mer om hur det har gått tillväga och ta del av fler bilder via Backaskolans blogg.

Eller gör ordmoln med hjälp av sidan Word art”.

Eller varför inte göra bokryggspoesi, kanske till självaste världspoesidagen den 21 mars.

Ett roligt sätt att börja eller avsluta olika läsfrämjande temadagar- veckor eller andra läsprojekt kan vara att skapa bokktårtor. 

I boken “Läslust åt alla” kan ni ta del av ännu flera inspirerande läsprojekt från olika lärare och bibliotekarier som passar skolor och bibliotek. Här kan ni läsa mer om boken och ta del av andra läsprojekt.

Här kan du ta del av andra läsfrämjande material via min butik samt via min Google drive.

Dela gärna detta inlägg:

Lämna ett svar