Djurdeckarna – Gräsandsäventyret av Mari Bister & Kristian Hägglund

Idag är det otroligt lätt att läsa en bok efter som man idag varken behöver läsa den eller gå till ett bibliotek för att låna den. Man kan även lyssna på många av dem helt gratis och det allra nyaste i den här kategorin är bokappar.

“I den här boken hittar Millas hund Hektor en stackas gräsandspappa som fastat med foten i en fiskelina. Killarna får hjälp av en veterinär som får hjälpa den skadade anden.

Jakob och Joakim är två bröder som älskar att lösa problem så det börjar genast att ta reda på vem det är som skräpat ner? Vems fiskelina är det som skadat anden och hur ska de få staden att förstå att de måste sluta att skräpa ner? Där finns de två misstänkta till vem som har lämnat fiskelinan där. En ljuger, men vem? På stadens skräpsamlardag faller alla bitarna på plats.”

Bokserien Djurdeckarna har två mål. Det första är att vara en spännande, givande och intressant bok som stimulerar barns läsande. Det andra är att skapa funderingar och diskussioner kring aktuellt tema. För att jobba vidare med Djurdeckarna finns det en handledningar. Varför finns det djur som behandlas illa? Hur påverkas djuren av de val vi alla gör i vardagen? Vad kan jag själv göra för att de ska må bättre eller slippa skadas? Djurdeckarna passar utmärkt som högläsningsbok med efterföljande diskussioner i till exempel klassrum, i andra barngrupper, på samlingar i föreningslivet eller i hemmen. Bokserien Djurdeckarna passar även bra som första kapitelboken då de är skrivna med lättläst text och korta kapitel med flera förglagda bilder.Till de två första böckerna i serien ingår enskild handledning.

Nästa bok i serien Djurdeckarna kommer heta “Hundäventyret”. Jag har tagit del av boken genom WonderTales läsapp. Som jag har skrivit mer om här.

Bokserie: Djurdeckarna
Författare: Mari Bister