Ester Tagg och Den flygande holländaren av Linn Åslund

Barnhemsflickan Ester Tagg är uppväxt och bor på Silverskedens barnhem, en riktigt hemsk plats där den elaka föreståndarinnan Tant Stella bara väntar på Esters tioårsdag så hon ska kunna sälja henne till stadens strumpfabriken.
Det enda minne av Esters föräldrar är något som Ester tror är en skattkarta, varför hon har den vet hon inte. På baksidan av kartan har någon kluddat någon obegripligt text där det står “Genom eld och genom vatten. Vänta till den mörka natten. Djupt under jorden har Svartskägg gömt skatten.”

​Några dagar innan sin tioårsdag ser hon en bild av ett flygande piratskepp i tidningen under bilden står det att skeppet “Den flygande holländaren” ska lägga till vid stadens torg, så att den ökända piratkaptenen Beryll Stålhjärta kan förse sig med mat och förnödenheter innan hon ger sig av för att leta efter Svartskäggs legendariska skatt. När Ester ser att skeppet i tidningen är identiskt med det skepp som finns på hennes karta tänds hennes hopp, kanske är föräldrarna ombord på skeppet!? Nu är det bråttom – Ester måste rymma från barnhemmet och smyger ombord “Den flygande holländaren” i förhoppning att finna hennes föräldrar på skeppet, eller kommer piraterna kölhala henne eller låter de henne stanna? Kan hon rentav hjälpa dem hitta skatten? Det är nu det stora piratäventyret börjar. . .

Detta är en lagom lättläst, spännande och fartfylld berättelse från första början och tillsammans med det härligt detaljrika svartvita illustrationerna är det en perfekt bok för högläsning men minst lika bra till de som nyss lärt sig läsa. Detta är första delen i ett spännande piratäventyr och är planerat att bli en trilogi. Här möts vi av starka karaktärer som den modiga flickan Ester Tagg, den tuffa och kvinnliga piratkaptenen Stålhjärta, den surmulna och misstänkta besättnings kvinnan, Bess och den listiga och snälla kocken, England.

Till boken ingår en gratis lärarhandledning.

Det här är även en bok som passar som klassuppsättning från åk 2.

Ester Tagg och Sjöormens öga som är den andra delen har jag också tagit del av.