Ester Tagg och Tistelgorms hemlighet av Linn Åslund & Rebecka Helmersson

Kommer Ester Tagg äntligen hitta sina föräldrar?

“I trilogin Ester tagg får vi i den avslutande delen ”Tistelgorms hemligt” fortsätta följa jakten efter Ester Taggs försvunna föräldrar. Färden med den flygande holländaren tar Ester och resten av besättningen till ”slottet” Tistelgorm som är byggt av vrakdelar från gamla skepp. De är på väg dit för att rädda kaptenens syster – Amelia Sorgmantel. Hon är den enda som kan berätta var Esters föräldrar är då det var hon som kidnappade hennes föräldrar, när Ester var bebis, nu hoppas hon att hennes dröm om att återförenas med sin mamma och pappa äntligen kan bli sann.”

Berättelsen om Ester Tagg är en otroligt bra och välskriven trilogi med spännande piratäventyr, flygande piratskepp, kvinnliga pirater och fängslade skattjakter.
Bokserien Ester Tagg är kapitelböcker som passar perfekt som högläsningsböcker med en fängslade handling uppdelat i korta kapitel där texten levandegörs av svartvita illustrationer med steampunk känsla som förstärker berättelsen och dess karaktärer. Handlingen innehåller även en del specifika ord för skepp och piratliv som göra berättelsen bättre men som även stimulerar ordförrådet.

Steampunk trilogin om piratflickan Ester Tagg är skriven med korta kapitel som passar perfekt som högläsning för lågstadiebarn som tillsammans med de svartvita illustrationerna som levandegör handlingen och förstärker berättelsen och dess karaktärer.
Här har författaren skrivit normkritisk litteratur med flera stark kvinnliga karaktärer med varierande hudfärg, som alla är starka och modiga, men som även visar känslor som rädsla, oro och sorg, så karaktärer kan ses som förebilder av de unga läsarna.

Ester Tagg är helt klart spännande piratäventyret som alla lågstadiebarn bör läsa där böckerna i trilogin är ”Ester Tagg och den flygande holländaren som ni kan läsa mer om här och ”Ester Tagg Sjöormen öga” som ni kan läsa mer om här. I den tredje avslutade delen “Ester Tagg och Tistelgorms hemlighet” knyts serien ihop på ett riktigt bra sätt med fängslade handling och med ett bra avslut.

Bokserie: Ester Tagg
Författare: Linn Åslund
Illustratör: Rebecka Helmersson