Jordens läskigaste väsen av Jens Hansegård

Bild

Människan har i alla tider trott på väsen och varelser även om man inte kunnat bevisa att de finns. I folktron finns det gott om berättelser om naturandar och rysliga bestar och förr i tiden var de en naturlig del av vår värld.
Över hela jorden sprids berättelser om vålnader, bestar och fasansfulla vidunder, i mörka skogar, djupa sjöar, höga berg, varma öknar och gränslandet mellan de levande och de döda finns en mängd mytiska varelser. som någon mött. Sägs det. Men är det sanning eller fantasi.
I boken ”Jordens läskigaste väsen” får vi möta en spännande och främmande värd där författaren Jens Hansegård samlat några av sina favoriter av varelser och väsen från delar av jordens olika hörn och tillsammans med Anders Nyberg underbara och läskiga illustrationer blir det en lättläst och lättskrämd fakta bok som får håret att resa sig en smula.

Bild

Övernaturliga varelse är sådana man inte kan bevisa att de existerar. Kanske för att de inte finns och är påhittade. Eller kanske för att de är så hemska och ovanliga att ingen har hittat dom. Eftersom ingen vet, så kan de vara hur som helst – roliga, skrämmande, spännande och även om många av de olika jordens varelser är stora, illaluktande, skrämmande och farliga, betyder det inte alltid att av dessa varelser är onda, som monstret Cthulhu (kötullu) som är flera hundra meter hög, har bläckfiskhuvud och fladdermusvingar och ser skräckinjagande ut så är den inte ond – som vi tänker oss ondska.
Medan enligt svensk folktro kan man om man har otur möter Gloso (glo-so) som är en jättelik gris, stor som en roddbåt, med brinnande ögon, betar som är vassa som svärd och svart svinborst som är vass som en såg och sägs vara är ett sändebud från helvetet och är endast ute för att sprätta upp dig om du inte hinner undan. Det går att försöka lugna Glosen genom att ge den mat – den är ändå trots allt, en gris och gillar att äta ofta. Vill du verkligen vara säker på att se denna djävulsgris kan man testa att gå till en kyrkogård vid midnatt. (Nej,låt bli)
I boken får vi även möta många flera andra övernaturliga varelser och väsen från flera delar av värden. På varje sida får vi ta del av ett nytt väsen eller varelse och vart i värden vi finner dom, men även hur människa ska göra för att undkomma dess lokala varelser och tillsammans med den spännande lättlästa texten och det komprimerande utrymmet är faktatexten snyggt inbäddad tillsammans med uttrycksfulla, rikt färgstarka och skrämmande illustrationer så blir läsningen till en fantasieggande resa över hela världen som passar utmärkt för nyfiken tjej eller kille som har fått lite läsvana och behöver läsutmaningar.
”Jordens läskigaste väsen” ingår i lätt att läsa fakta böcker som är utgivna av bokförlaget Bonnier Carlsen.
Det här är den femte boken i den lättlästa faktaserien om Jorden som är alla skrivna av Jens Hansergård och illustrerade av Anders Nyberg. Läs också Jordens tuffaste djur, Jordens försvunna skatter, Jordens rekordbok och Jordens mystiska platser. Den sistnämnda fick Bokjuryns fina pris för 2015 års bästa faktabok, när barnen själva fick välja.
Bild

Bonnier Carlsens olikalätt att läsa fakta” böcker är perfekta för att väcka lusten att lära sig genom fartfyllda äventyr som är fyllda med fakta. För nyfikna och vetgiriga barn kan böckerna som “lätt att läsa fakta” skrivna av olika författare och av olika illustratörer vara perfekta böcker för läs ovilliga killar och tjejer eller helt enkelt vara ett nytt sätt att hitta till läsningen. Böckerna handlar om olika teman från havets djup till rymden. Sen tidigare har jag skrivit om boken”Första naturhjälpen – rädda djuren”.
I alla dessa böcker är det alltid lagom mycket luftig, men med massor av spännande fakta och intressanta ämnen som samtidigt är underhållande. Texterna illustreras fint med uttrycksfulla och tilltalande bilder.
Bild

Författare: Jens Hansegård
Illustratör: Anders Nyberg