Kolvinge – Tidens väv av Kerstin Lundberg Hahn & Maud Mangold

Tänk att kunna resa tillbaka i tiden och uppleva världen som den var förr. Det händer Jorun som upptäcker att hon är av valasläkt och är ”den sistfödda" i en släkt av tidsresenärer, varpå hon förflyttas tusen år tillbaka, till 900-talet och vikingatiden. Där får hon uppleva ett farligt äventyr tillsammans med hamnskiftaren Kolvinge och vikingapojken Aske. Kolvinge är första boken av två i den nya historiska fantasyn ”Tidens väv” som är ett spännande äventyr och en historiskt intressant berättelse på en och samma gång. Här tas läsarna tillbaka till tiden som vi kallar för vikingatiden. Med ett målade språk får vi en historisk skildring hur de skulle kunna vart att leva under denna tid, allt från de trånga och rökfyllda bostäderna, till de kliade kläderna och illaluktande människor, med orättvisor hur man behandla andra människor som vid användandet av trälar till människors vardagsliv, tro och vidskepelse som vävs in på ett naturligt sätt utan att tappa fokus på den historiskt fängslade berättelsen. Alla som följt mig ett tag vet att jag älskar böcker med tidsresor tillbaka i tiden och vet att jag älskar att läsa om vikingatiden. Boken ”Kolvinge” är ett historiskt spännande äventyr, med tidsresor, faror och magiska krafter som är början på en äventyrsfylld fantasyserie för bokslukare som gillar tidsresor. Nu ser jag fram emot att läsa om den modiga tonårsflickan Jorun och hoppas att det blir fler tidsresor i den blivande bokserien ”Tidens varv”, där den andra delen kommer heta ”Valablod”.

Följ med på en tidsresa tillbaka till vikingatiden!

Tänk att kunna resa tillbaka i tiden och uppleva världen som den var förr. Det händer Jorun som upptäcker att hon är av valasläkt och är ”den sistfödda” i en släkt av tidsresenärer, varpå hon förflyttas tusen år tillbaka, till 900-talet och vikingatiden. Där får hon uppleva ett farligt äventyr tillsammans med hamnskiftaren Kolvinge och vikingapojken Aske boken “Kolvinge”, som är den första boken av två i serien “Tidens väv”.

“En stjärnklar natt drabbas tolvåriga Jorunn av en märklig yrsel. Himlen snurrar och hon får en märklig känsla i kroppen. Senare samma kväll hittar hon och hennes pappa en svårt medtagen uteliggare i en snödriva utanför huset. Innan ambulansen hinner komma har han försvunnit och det enda spåren efter honom är en svart fjäder. Men Jorun får veta lite mer av sin mormor och hon dras in i ett häpnadsväckande äventyr där. Jorun, den sistfödda i sin släkt, ska med hjälp av en märklig nyckel som kan låsa upp tidens väv, åka tillbaka till vikingatiden och hindra mörka krafter som om de segrar kommer påverka hela historieskrivningen.”

”Kolvinge” är första boken i den historiska fantasy bokserien ”Tidens väv” som är ett spännande äventyr och en historiskt intressant berättelse på en och samma gång.

Här tas läsarna tillbaka till till tiden som vi kallar för vikingatiden. Med ett målade språk får vi en historisk skildring hur de skulle kunna vart att leva under denna tid, allt från de trånga och rökfyllda bostäderna, till de kliade kläderna och illaluktande människor, med orättvisor hur man behandla andra människor som vid användandet av trälar till människors vardagsliv, tro och vidskepelse som vävs in på ett naturligt sätt utan att tappa fokus på den historiskt fängslade berättelsen.

Till de två böckerna i bokserien “Tidens väv” finns det en tillhörande lärarhandledning som riktar sig till åk 4 till åk 6.

Alla som följt mig ett tag vet att jag älskar böcker med tidsresor tillbaka i tiden och vet att jag älskar att läsa om vikingatiden. Boken ”Kolvinge” är ett historiskt spännande äventyr, med tidsresor, faror och magiska krafter som är början på en äventyrsfylld fantasyserie för bokslukare som gillar tidsresor.

Här kan ni läsa mer den modiga tonårsflickan Jorun och fler tidsresor i den andra och avslutande delen som heter ”Valablod”.

Många gånger ser jag att lärare tipsar om böckerna i bokserienDrakskeppetsom också är riktigt bra vikinga-serie, men jag vill verkligen tipsa om dessa två böcker i  “Tidens väv.”

Jag har även ett samlat temainlägg med boktips på böcker från forntiden till vikingatiden.