Monstret Frank av Mats Strandberg

~ En spännande och vemodig berättelse om att inte passa in och upptäcka en annorlunda väg ut ur ensamheten.

“Bokserien om Frank Steen, handlar om den lilla killen Frank på 9 år och bor med sin familj i staden Yrred. Han har inga kompisar i skolan men i huset bredvid bor tant Alice med sin vita, ulliga hund Uffe och där brukar Frank hälsa på och äta paj. Han brukar läsa också. Jättemycket. Böcker är som hans vänner. Speciellt då Frank inte har några vänner och känner sig ganska ensam och ynklig.
Och är man liten och ensam som Frank så blir det inte bättre av att man är livrädd för monster.
Efter att hunden Uffe råkat riva han under en lek förändras Frank. Han förvandlas och blir det han är mest rädd för; ett monster. På nätterna springer det lilla Frankmonstret omkring i samhället på jakt efter någon att leka med eller bli klappad av. Människorna blir så rädda! De blir så där samla ihop sina högafflar-rädda. Men när det är som allra mest förtvivlat möter Frank några andra som också skrämmer människor och äntligen behöver han inte vara ensam mer.
För de visar sig att staden Yrred är perfekt ställe för alla natur- och sagoväsen att bo på, där alla är samlade och trivs, som bergatrollen hade sina berg, sjöjungfrun hade Kristallsjön, skogsrået hade skogen.”
Monstret Frank är en trilogi som består utav ”Monstret i natten”, ”Monstret på cirkusen” och ”Monstret och människorna”.

Monstret i natten är första delen om Frank, som på sin nio-årsdag blir biten av en hund. Det förändrar hans liv på ett sätt som han aldrig trott. Frank börjar drömma mystiskt. I drömmarna har han päls och springer runt i skogen på fyra ben. Har Frank förvandlats till ett monster?

Monstret på cirkusen är andra delen om Frank, som förvandlats till en hamnskiftare. Ibland byter han skepnad och blir ett monster, men ett snällt monster. Tyvärr förstår varken hans familj eller människorna i stan det. Fast Frank får nya vänner, monster precis som han själv. När clownen Kryger och hans cirkus kommer till stan hotas både Frank och hans monstervänner.

Monstret och människorna är tredje och sista delen om monstret Frank. Människorna i staden Yrred blir mer och mer rädda för monster och bildar en grupp för att jaga bort dem en gång för alla. Alice anklagas för att vara monsterälskare, böcker om monster förbjuds och så försvinner Uvalisa, stans bibliotekarie. Den sista uppgörelsen kryper allt närmare …

Böckerna är lättlästa med luftig text och korta kapitel och det finns lite illustrationer insprängda för att ge en mer inbjudande känsla. Alla tre böcker är även färgtema där första boken är blå, andra är lila och tredje och sista boken är grön, varav även bokens bilder inne i böckerna följer färgtemat.
Till alla tre böcker ingår en samlad gratis lärarhandledning som har övningar för att få upp läslusten och tips för hur man kan använda böckerna i värdegrundsarbetet, diskutera källkritik mm.
Det som är lite rolig för en vuxen som läser böckerna är att se hur författare och illustratör har tagit inspiration från vuxen skräck, som karaktären Magnolia som b.l.a. fått sitt utseende efter en känd Japansk skräckfilm och karaktären Jasse som är lite inspirerad av “Fredagen den 3:e” och allt utspelar sig i staden Yrred som blir Derry baklänges och är som är staden i Steven King boken “Det”.
Den helt sanna julsagan om Kenturen som ville hem, boken utspelar sig i samma värld som böckerna om monstret Frank. Här kan mi läsa mer om Julsagan om Kenturen som ville hem som även är en adventsbok.

Bokserie: Monstret Frank
Lärarhandledning
Författare: Mats Strandberg