Mördarens apa av Jacob Wegelius

“Gorillan Sally lever med sin bäste vän Chiefen, en finsk sjöman på båten Hudson Queen. En dag får Sally och Chiefen erbjudande om ett jobb – att frakta kakelplattor uppför en flod. Kakelplattorna visar sig vara vapen och Chiefen och Sally dras in i en konspiration. När en man faller i floden i Lissabons ruffiga hamnkvarter blir Chiefen anklagad för mord och hamnar i fängelse. För Sally Jones börjar en lång och svår kamp, både för sin egen överlevnad och för att rentvå Chiefen från mordanklagelserna. Men hur skall en apa kunna bevisa att Chiefen är oskyldig? För Sally Jones är en apa. En apa som snart kastas ut på fantastiska äventyr. Äventyr som för oss från de mörka gränderna i Lissabon, ut på den stormiga oceanen och slutligen till maharadjans sagolika palats i Indien.  Ska Sally lyckas få ut sin bäste vän ur fängelset?”

Denna berättelse är rikligt illustrerad med fantastiska och fantasieggande bilder i svartvitt, alla gjorda med utsökt precision in i minsta detalj och även om boken är tjock så är den lättläst med korta kapitel som gör den till en perfekt bok till högläsning och passar att läsas för och av en bred ålder från 7 år och uppåt.
Augustprisvinnaren Jakob Wegelius bok är en makalös och vindlande historia om ett gåtfullt mordfall. Berättelsen rör sig från Lissabons nattliga hamnkvarter, under 1930 talet, över de stora oceanerna, till mysterierna vid en indisk maharadjas hov. Detta är den fristående fortsättningen av första och hyllade boken “Legenden om Sally Jones” och efter “Mördarens apa” har den fristående fortsättningen “Den falska rosen” .

Till boken finns det frågor till alla avsnitt framtagen utifrån barnradions radioteater och de färdig nedladdade avsnitten baserat på boken som är uppdelat på 10 avsnitt med frågor till alla avsnitt framtaget av Gullis lästips.

Samt skrivuppgifter med tillhörande personporträtt till alla karaktärer i boken.

Boktitel: Mördarens apa
Författare: Jakob Wegelius