Tidsväktarna – Den sista väktaren av Leif Jacobsen och Mats Lerneby

En historisk bladvändare  för yngre tonåren.

Den spännande läsupplevelsen “Tidsväktarna – Den siste väktaren” är fortsättningen på den historiskt spännande serien om syskonen Max och Marie som upptäcker att de kan resa i tiden. Nu hamnar de i 1100-talets Jerusalem där de träffar på sultan Saladin och kung Lejonhjärta. Berättelsen kombinerar historiska platser och personer med underhållning, action och dramatiska tidsvändningar. Hur ska de ta sig ur de svårigheter som dyker upp?

Den sista väktaren är en tidsresa genom tid och rum och en historiskt spännande bladvändare som tar Max, Marie och Amanda genom tidens historia och tillsammans får de historiska kända män att se förbi varandras religiösa krig och tro i sökandet efter den legendomspunna kung Salomos skatt.

Det blir en resa som tar den genom varma ökenfärder, in i den myllrande och heliga staden Jerusalem. och andra historiska miljöer med historiska detaljer som skapar en genomtänkt länk mellan dåtid, nutid och framtid. Under resan tiden riskerar det livet för någonstans går även en betald lönnmördare lös, det finns krafter som inte vill att uppdraget ska lyckas.
Det blir en resa full av intriger, politiskt rävspel och skattsökeri.
Bokserien Tidsväktaren är både klassisk och nyskapande på samma gång, och står med ena foten i mänsklighetens kulturhistoria och den andra i science fiction-traditionen, i ett tidigare inlägg har jag recenserat första boken Tidsväktaren – Häxan och Liljan. och här har jag läst och recenserat den tredje delen “Trollkarlen”. Tidsväktaren är en bokserie som är planerad att bli ca 10 böcker i serien. Jag ser verkligen fram emot att ta del av hela bokserien.

Boktitel: Den sista väktaren del 2
Serietitel: Tidsväktarna
Illustratör: Peter Bergting