Dömda kvinnor: Förbryterskor i Sveriges historia av Elin Hägg

I faktaboken ”Dömda kvinnor: förbryterskor i Sveriges historia” får läsarna ta del av sjutton kvinnors dramatiska öden från olika platser, i olika tider och som tillhörde olika grupper i samhället i från Sveriges historia, kvinnorna kallades varken för förebilder, hjältar eller pionjärer, men deras historia är också viktig. Deras historia är också vår historia.

Det här är en fascinerade och stundtals skrämmande faktabok om Svenska rättsväsendet från 1400-talet till 1960-talet då det var tider som du behövde bevisa att du var oskyldig och inte tvärtom. Då det var brott att vara otrogen eller skämta om fel saker, det var vanligt att kvinnor av olika anledningar pekades ut som häxor och dömdes till döden, att klä dig i mans kläder eller älska någon av samma kön var några av de brott man kan läsa om i de olika berättelserna.

Vi får exempelvis läsa om hur Fru Ärmgård under år 1475 fick gå naken genom staden bärandes på stadens stenar för att sedan förvissas från staden för att hon var otrogen.

Vi får även läsa om Britta Jonsdotter som år 1776 dömdes för barnamord efter att nästan ha dött av blodförlust när hon födde ett barn som dog.

Däremellan ryms kvinnor som gjort tveklöst vidriga saker som att mörda barn, kvinnor som blivit oskyldigt dömda för häxeri, och kvinnor som gjort något olagligt i en starkt pressad situation.

Det här är en lärorikt historiebok med många olika livsöden, där brotten är skiftande, där både brott och straff speglar tiden kvinnorna levde i.

Det är en intressant faktabok som är skriven med lättläst och tänkvärd text med tillhörande illustrationer som förstärker berättelserna båda skapade av Etnologen Elin Hägg.

Här får man en tydlig bild hur brott, straff och samhället har förändrats genom tiden genom att dra paralleller till dagens Sverige. De visar också hur synen på kvinnor har förändrats, hur kvinnor dömts annorlunda än män och hur rika dömts annorlunda än fattiga.

Varje berättelsen är intressant och gripande och går att användas inom olika teman i undervisningen på mellanstadiet där det finns möjligheter att öppna upp för intressanta diskussioner som kan handla om förr och nu, fattigdom och rättvisa, om livet i världskrigens skugga med ransonering av mat, om häxprocesserna, om religion, om könsidentitet, om aborter, om änglamakerskor och folktro…

Nästan ingen av dessa kvinnor är en bra förebild, hjältar eller pionjärer, men deras historia är också viktig. Deras historia är också vår historia. De visar också hur synen på kvinnor har förändrats genom historian och därför anser jag att denna bok passar in i boktema inlägg “Internationella kvinnodagen” där jag samlat böcker med kvinnor som gjort avtryck i historian på olika sätt.

Författare & Illustratör: Elin Hägglund
Kategori: Fakta, svensk historia, kvinnors historia, historia, förr i tiden
Målgrupp: 9 – 12 år (men fungerar även i högre åldrar)