Nils Holgersson av Selma Lagerlöf & Marie Helleday Ekwurtzel

“Nils Holgersson bor på en bondgård i Skåne med sina föräldrar. På gården har de många djur. Nils Holgerssons föräldrar behöver Nils hjälp med arbetet på gården och med alla djuren. Men Nils är lat och smyger alltid ifrån arbetet på gården och han är alltid elak mot djuren på gården. Som straff blir han en dag förvandlad till en pyssling. Och plötsligt sitter han på ryggen av en gås. Gåsen heter Mårten och vill inte bli slaktad och uppäten. Mårten vill istället följa med en flock vilda gäss som ska flyga hela vägen genom Sverige. Under resans gång får vi följa Nils Holgerssons egna utvecklingshistoria från att vara lat och elak till god och modig. Under resan på gåsens rygg lär sig Nils Holgersson som pysslingen nämligen att samarbeta, ta hänsyn, hjälpa till och bry sig om. Men kommer Nils någonsin komma tillbaka till sitt hem i Småland och sina föräldrar?”
För ca 110 år sedan, utkom “Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige” för första gången. Under åren har den lästs av miljontals svenska skolbarn och översatts till ett sextiotal språk.
Men tiden har gått hårt åt den en gång så spännande berättelsen. Mycket har blivit omodernt och många av dagens barn förstår helt enkelt inte vad det står i boken. Nu har den klassiska berättelsen glädjande blivit återberättad med ett lättare språk som på så sätt kan locka dagens barn till att lära sig mer om hur det kunde vara att leva förr i Sverige och samtidigt får barnen på ett lekfullt sätt lära sig mer om Sveriges geografi. Boken är även fylld med helt underbara bilder som fyller bokens alla sidor.Berättelsen har varit omtyckt av människor i alla åldrar ända sedan boken skrevs – och är så än idag.

Nils Holgersson är en lättläst bok i Hegas förlag att släppa klassiska böcker i lättläst variant, de har även släppt Peter Pan.

Boken finns även översatt till Arabiska.

Boktitel: Nils Holgersson