Fantastiska flickor: Från vikingatid till 1900-talet av Janina Kastevik, Sarah Utas, Elisabeth Östnäs & Sara Teleman

Fantastiska flickor och modiga kvinnor har det funnits i alla tider. Men beroende på ställning, lagar, kultur och tradition har det varit mer eller mindre svårt att kliva fram och ta plats i samhället. Fram till slutet av 1900-talet hade kvinnor heller ingen självklar plats i historieböckerna. Den svenska historien vimlar av fantastiska flickor som mot alla odds påverkat samhället och utvecklingen. I boken Fantastiska flickor presenteras tjugo av dem, från vikingatid till 1900-tal.

I boken fantastiska flickor finns berättelser om prinsessan och sjörövaren Cecilia Vasa, Sveriges första kvinnliga författare Sofias Elisabet Brenner, adelsdamen och uppfinnaren Eva Ekblad och våran första svenska riksdagsledamot Kerstin Hesselgren och många andra inspirerande kvinnor genom Sveriges historia.

I boken får vi först ta del av färgstarka porträtt av kvinnorna, där vissa illustrationer får mig att tänka på karikatyrer utan att man på något sätt tappar respekt för de porträtterade, för att sedan ta del av varje enskild kvinnas historia från födsel till dess död där vi även får läsa mer om deras drömmar och mål och deras kamp för att uppnå sina mål. De är kvinnor som inspirerat, utmanat och tagit plats. Men de har ändå arbetat hårt för att kunna gå sin egen väg och följa sina drömmar. En del har fått göra stora offer, kanske bryta med sin familj, fly landet eller avstå från barn och äktenskap. En del har fått medaljer och utmärkelser och varit hyllade under sin livstid, medan andra har blivit uppskattade först efter sin död.

Genom bokens berättelser får vi även ta del av Sveriges historia hur det var att leva som kvinna under de olika århundradena från vikingatiden till 1900-talet.Här får vi får lära oss mer om levnadssätt, orättvisor och skillnader i landet samt skillnader mellan kvinnor och män i samhället som i hemmet.

En liknande bok är ​”Svenska hjältinnor: 100 berättelser om smarta, starka och modiga kvinnor” är en bok om SVENSKA hjältemodiga kvinnor som har åstadkommit något speciellt, stått upp för sig själv eller andra och förverkligat sina drömmar. Hundra inspirerande berättelser om tappra rösträttskämpar, musiker, miljöaktivister, engagerade läkare, uppfinnare och banbrytande författare, anmärkningsvärda och extraordinära svenska kvinnor som spänner över nästan tusen år, från en mäktig vikingakvinna till dagens moderna rebeller som ni kan läsa mer om här.

I boktema inlägget “Internationella kvinnodagen” har jag samlat bokrecensioner på liknande böcker och material som ni kan ta del av här.

Boktitel: Fantastiska flickor: Från vikingatiden till 1900-talet

Författare: Janina Kastevik, Sarah Utas & Elisabeth Östnäs