Sofia med knuff av Annelie Strömberg

Den 19-21 september är det ADHD dagar, därför passade jag på att läsa två böcker jag hade hemma om Sofia med knuff som jag fått tagit del av från Idus bokförlag. Böckernas målgrupp förändras i takt med med Sofias ålder.
Böckerna tar främst upp situationer i skolan som är jobbiga för många barn, oavsett om du har ett barn med diagnos eller inte. Författarens förhoppning med dessa böcker är hur vi på bästa sätt ska och kan möta allas olika behov.
Jag själv lever i en familj där vi alla har diagnoser, jag själv har adhd, min man har adhd och vår gemensamma son har add och atypisk autism.
Jag vill se min adhd som en superkraft och de har de länge vart, då jag är driven, kreativ, ifrågasättande, envis och intiativrik. Det är viktigt att lära sig att vända sin diagnos till en fördel, oavsett om det gäller sig själv eller ditt barn, och hur man även hanterar nackdelarna.
Men det finns självklart många nackdelar med diagnosen, detta ser jag som min kryptonit.

Bild

I boken “Sofia med knuff, inte ett dugg annorlunda”. Får vi läsa om den unga flickan Sofia som går på lågstadiet i årskurs 2. Läsaren får följa Sofia främst i skolan i situationer som är jobbiga för många barn, oavsett om de har diagnos eller inte. Läsaren får också ta del av Sofias tankar kring att få diagnosen adhd.
Hon är precis som alla andra barn i hennes ålder och ändå inte. Hon har precis fått veta att hon har Adhd. Sofia vill vara sig själv och inte flickan med Adhd.

Att få en diagnos förändrar inte den man är. Däremot kan det bidra till en ökad förståelse och kanske blir det lättare att få rätt stöd. Man ska mötas utifrån sina specifika behov oavsett.

Här får vi följa Sofias olika känslor, som sorg, glädje och funderingar tillsammans med hennes styrkor som svagheter.
Vi får läsa om kompis relationen mellan bästa kompisen Molly och killkompisen Frans som även han lever med diagnosen Autism.

Bild

I andra boken “Sofia med knuff, det här är jag”
Får vi läsa om Sofia när hon är lite äldre och går på mellanstadiet i femte klass.
Böckerna är fristående, i första boken “Sofia med knuff – inte att dugg annorlunda” passar att läsa även för mellanstadiet. Karaktärerna återkommer i båda böckerna.

Sofia tycker fortfarande en del saker är svåra i skolan, hon har dock fått mer stöd än i den första. Hon har lärt känna sig själv mer och accepterar sin diagnos, att hon har lättare för vissa saker och svårare för andra.
I den andra boken tas även Sofias kompis Frans diagnos autism upp och även den diagnosen beskrivs hur den kan upplevas och utrycka sig, men även likheter och skillnader mellan diagnoserna

Böckerna utgår hur Sofia känner sig och mår i olika dagliga situationer som framförallt utspelar sig i skolans värld. Böckerna ligger på barnens nivå så det blir lättare för barn som själva läser böckerna att känna igen sig och låta barnen komma med egna reflektioner och tankar.
Även om böckerna ligger på en barns nivå så bör de läsas av skolpersonal och föräldrar som har barn med diagnos som Adhd, böckerna passar även att läsas högt.
Böckerna ger inga konkreta svar, här finns inga rätt eller fel eftersom situationer ofta uppfattas olika.
Böckerna innehåller även små korta dikter.

I båda böckerna har författaren på ett bra sätt lyckats få in de olika sätt som en person med adhd kan uppleva, som ex svårigheten med för mycket ljud, att både ha ljudliga och synliga tiks mm. Men även olika styrkor, där barn med adhd kan exempelvis vara väldigt duktig i vissa ämnen, hur de kan vara något som de verkligen tycker om, kan göra att de sitter i flera timmar med detta. Samt hur känslor som oftast inte har några gränser.

Det behövs flera liknande böcker om adhd och andra neurologiska diagnoser, där läsaren kan känna igen sig i karaktären och där böcker är lättlästa.

Till böckerna ingår varsin lärarhandledning.Lärarhandledning till Sofia med knuff – Inte ett dugg annorlunda.

Lärarhadledning till Sofia med knuff – Det här är jag.

En dikt om Adhd

Missförstådd, hånad och skör
du går genom livet och stör
Koncentrationssvårigheter och DAMP
ger en inre ständig kamp…
Intrycken flödar i aldrig sinande ström
Trots otaliga försök får du aldrig beröm…

Din attityd kan verka kaxig och tuff
Men är din osäkerhets bedrägliga bluff
Inuti ett vilset barn med ömhetstörst
Söker bekräftelse när oredan är som störst
Se min kreativitet och glöd
istället för att banna mig i min nöd!

När ska andra någonsin förstå

De säger: Du kan bättre än så
om du bara lägger manken till
och försöker sitta still.
Att just detta är ditt problem
ger födelsen av detta poem.

Från gryende morgon till slumrande kväll
Du gör ditt yttersta för att vara snäll
Din levnadsram behöver vara stram
din oro lugnas av värmande kram
Missförstådd, hånad och skör
Du går genom livet och stör

På sidan “Leva med adhd”, finns det gratis material med klassrumsövningar utformad som en lek. Övningen tar ungefär en timme och syftet är att göra barnen medvetna om varför vissa barn är extra oroliga eller har svårare att koncentrera sig än andra.

Men det finns även tips till lärare hur man skapar en miljö för inlärning, ge instruktioner med omsorg, att ge uppgifter, förbättra självkänslan och förändra beteendet, skillnaden på flickor och pojkar, barn med adhd och tonåringar med adhd.

Till alla fantastiska barn som kämpar för att passa in!

Ni är perfekta precis som ni är. Det är skolan och övriga i samhället som ska anpassas efter er.Om en enda bit fattas blir inte pusslet komplett. Du behövs!


Författare: Annelie Strömberg
Illustratör: Johanna Sandberg
Bokförlag: Idus bokförlag
Målgrupp: 9-12 år
Kategorier: Adhd, diagnos, känslor, skola
ISBN: 9789175773865, 9789175774404
Dela gärna detta inlägg:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *